29. září 2019

Jak se odměnit/utěšit bez nakupování věcí


Myslím, že to každý z nás někdy zažil. Buď máme den blbec, kdy se na nás všechno sype nebo se nám zkrátka nedaří, a tak se chceme utěšit. Anebo se nám naopak něco velkého nebo důležitého podaří, takže máme chuť se odměnit. Obvykle je pak nasnadě vběhnout do obchoďáku a koupit si něco nového. Ať už je to nějaké blejskavé cinkrlátko, kosmetika, něco na sebe, doplněk do bytu anebo cokoliv, za co bychom jinak ten den neutráceli (Ano, všímám si, že většina uvedeného je spíš pro ženy, ale vůbec mě nenapadá, co si za odměnu nebo k utěšení kupujou chlapi. Možná videohry? Nebo elektroniku? Chlapi, dejte mi vědět! :D).

A teď mě nechápejte špatně, vůbec nemám nic proti tomu, abychom se rozmazlovali. Myslím, že péče o sebe je moc důležitá. Zvlášť když máte fakt na prd den, anebo se vám něco velkého podaří, to je jasný, že si zasloužíte se o sebe postarat a mít se hezky. Jenže se mi zdá, že tyhlety odměňovací/utěšovací nákupy bývají dost často zbytečně impulzivní a poháněné emocema. Ve chvíli, kdy jste rozrušení, prostě nemůžete udělat rozumný nákup. Navíc, taková náplast vás potěší jen na chvíli a dost možná pak bude roky ležet někde vzadu ve skříni nevyužitá. Píšu to i na základě vlastní zkušenosti. Ach těch rtěnek, laků na nehty, hadrů a naušnic, co se u mě doma ocitlo na základě blbé nálady! Takže jak na to jít jinak? Sepsala jsem pár tipů, které fakt fungujou :).

1. Zavolat někomu blízkému

Sdílený smutek je poloviční smutek a sdílená radost je dvojnásobná radost! Nebo tak nějak se to říká. A je to fakt pravda. Nebuďte na svoje pocity smutku nebo štěstí sami, zavolejte nebo napište někomu, koho máte rádi a sdílejte s nimi, co se děje. Ať už to bude hovor, pár vyměněných zpráv anebo se (ideálně) uvidíte osobně, zaručeně to z vás dostane přetlak emocí!

2. Horký nápoj

Jestli jste někdy sledovali The big bang theory (Teorii velkého třesku), určitě víte, že Sheldon Cooper každému, kdo byl smutný nebo nějak rozrušený, nabízel horký nápoj. Dělal to spíš automaticky, měl to tak naučené, obvykle je v kontaktu s ostatními spíš neohrabaný a emocím druhých moc nerozumí. No ale ať už to vyčetl kdekoliv, myslím, že to dává smysl. Třeba mě dokáže bylinkový čaj, nebo horké kakao fakt zklidnit.

3. Horká vana

Napuštěná vana s bublinkama nebo nějakým esenciálním olejem, pár svíček a k tomu třeba nějaká relaxační hudba. Kdo by to nepovažoval za odměnu nebo útěchu? Možná jen někdo, kdo nemá rád horkou vanu :). V tom případě ale i horká sprcha může fungovat dost podobně!

4. Dobré jídlo

Já vím, že by se člověk neměl utěšovat nebo odměňovat jídlem. Taky nemám na mysli čokoládový dort nebo pizzu (i když já si ten dort klidně dám :D). Můžete se odměnit prostě tím, že se ten den neodbydete k večeři chlebem anebo nějakým polotovarem, ale připravíte si nějaké dobré a výživné jídlo. I tu přípravu samotnou si můžete užít, třeba s partnerem/partnerkou anebo klidně sami. Anebo můžete jít do restaurace, kterou jste už dlouho chtěli vyzkoušet, ale pořád na to nebyl čas. Pak nemusíte nic chystat a jen o sebe necháte pečovat. No nezní vám peníze investované do výborné večeře líp než nový kus oblečení koupený impulzivně?

5. Zážitek

Když už si přece jen chcete něco koupit, co třeba zážitek? Jděte s někým blízkým (nebo i sami) do kina, divadla, hvězdárny, jeďte na výlet, objednejte se na masáž anebo si naplánujte prodloužený víkend někde, kam jste se chtěli dlouho podívat.

6. Štěňátka a koťátka

Ať v reálu nebo na videu, štěňátka, koťátka a vůbec všechna roztomilá zvířátka vždycky fungujou na všechny chmury!

7. Deka, popcorn, film

Pustit si nějaký úplně připitomělý film, zalézt pod deku a k tomu si dát popcorn, to zní jako mnohem lepší plán, než chození po obchoďáku.

8. Procházka

Večerní procházka po náročném i úspěšném dni je někdy ideálním zakončením dne. Během ní můžete pustit z hlavy všechny myšlenky, které by vám jinak nedaly spát, a domů tak přijít s relativně čistou hlavou.

9. Příroda

Může snad někdo na procházce v přírodě zažívat nějaký neklid? Zvlášť pokud žijete ve městě a zeleně kolem sebe nemáte tolik, myslím, že mi dáte za pravdu, že zelená prostě uklidňuje. A není nutné hned vyjet někam za město nebo plánovat víkend na horách, v rušném týdnu klidně postačí jít jen do parku.

10. Péče o sebe

Maska na obličej, na vlasy, pedikúra, manikúra, trhání obočí, lakování nehtů, aromaterapie, relaxace, meditace, poslech hudby, ASMR, masáž, sauna, spánek, zkrátka cokoliv co vás napadne, co byste pro sebe mohli udělat, ale jindy si na to neuděláte čas. Právě teď je ta pravá chvíle.

11. Pohyb

Je známo, že pohybem se vyplavuje endorfin, hormon štěstí. Zároveň se pohybem můžete vybít a bude se vám dobře spát. A žádné výmluvy, že nejste sportovní typ a nebaví vás to. Nemusíte totiž jít nikam do fitka, běhat, ani vytahovat jógamatku (kterou asi nemáte, když necvičíte:)). Stačí si pustit oblíbenou hudbu, která vás nenechá v klidu a pak už se pohyb dostaví sám. Ideálně se ještě zavřete do pokoje, kde vás nikdo neuvidí a skákejte, dělejte šílené pohyby a prostě to ze sebe vybijte!

12. Zírání do blba

No a někdy prostě pomůže jenom sedět a čučet. Teda aspoň mně, doufám, že nejsem sama :D.


Všechny činnosti se dají libovolně kombinovat a je samozřejmě na vás, jestli je budete realizovat sami, nebo s někým. Všechny mají společné to, že vám po nich doma nezůstane nic, co byste po pár týdnech nebo měsících nechtěli a museli se toho zbavovat.


Související články

1 komentář:

  1. Chybí jen Bob Ross. Ten uklidní spolehlivě, a navodí v člověku pocit, že celý svět je krásný a plný "veselých stromečků se spoustou kamarádů" :)

    OdpovědětVymazat

© 2016 Za málem. Většina fotografií na tomto blogu pochází z fotobanky unsplash.com. Používá technologii služby Blogger.